Skip to content

Co to jest korektor i jak działa?

27 de lipiec de 2021
banner done

Znajduje się w samochodzie, zestawie kina domowego, telefonie i odtwarzaczu audio, ale nie ma instrukcji obsługi. To korektor, a przy odrobinie wiedzy możesz poprawić dźwięk i zakochać się w nim od nowa.

Wyrównywanie Co?

Korektory to filtry programowe lub sprzętowe, które dostosowują głośność określonych częstotliwości. Jak w przypadku każdej inżynierii dźwięku, podstawą jest ludzkie ucho. Niektóre częstotliwości są dla naszych uszu głośniejsze niż inne, mimo że kryje się za nimi ta sama lub nawet większa energia. Nasz zakres to około 20-20 000 Hz, a im bliżej tych granic się zbliżamy lub przekraczamy, tym bardziej miękkie dźwięki brzmią. W połączeniu z faktem, że nasze samochody, pokoje i głośniki mają różne kształty, rozmiary i konfiguracje, ta sama nuta z tego samego instrumentu może brzmieć zupełnie inaczej, nie mówiąc już o całej piosence! Dlatego starożytne amfiteatry zostały zaprojektowane z myślą o projekcjach akustycznych, aby głosy mogły przenosić.

Co to jest korektor i jak dziala

Nie wszystkie lokale tak wyglądają. (Zdjęcie zrobione przez Wikimedia Commons)

Korektory zostały pierwotnie opracowane dla miejsc fizycznych, takich jak kina i tereny zewnętrzne, czyli miejsc, które nie zostały zaprojektowane z myślą o akustyce, aby „wyrównać” wszystkie częstotliwości dźwięku. Na przykład, niektóre lokale będą lepiej reagować na częstotliwości basowe, więc korektor można ściszyć na tym końcu, aby zapobiec sprzężeniu i nieco podkręcić na wyższym końcu, aby wyrównać. Ogólnie rzecz biorąc, wyrównujesz przestrzeń fizyczną, aby uwzględnić konkretną kombinację pomieszczenia i wyposażenia.

Chociaż nadal są używane w ten sposób podczas występów na żywo i tym podobnych, codzienni słuchacze mogą używać korektorów nie tylko w celu dostosowania się do braków w akustyce, ale także z powodów estetycznych. Na przykład w samochodzie nie możesz tak naprawdę zmienić sposobu, w jaki dźwięk rozchodzi się znacznie poza równowagą głośników i zanikaniem. Nie możesz przenieść głośników w lepsze miejsca ani zmienić układu siedzeń. W takim przypadku korektor może być używany do zmniejszania i wzmacniania lub „odcinania” i „podbijania” określonych zakresów częstotliwości.

Jak to wszystko jest wyrównane?

Korektory działają w zakresach lub „pasmach”. Szanse są takie, że twój samochód ma co najmniej dwuzakresowy korektor, co oznacza, że ​​możesz ciąć i wzmacniać wysokie i niskie zakresy. Są one również nazywane odpowiednio pasmami „górnymi” i „basowymi”. Ładniejsze systemy dźwiękowe mogą mieć trzy, pięć, a nawet dwanaście pasm. Profesjonalny sprzęt muzyczny wykorzystuje dwadzieścia do trzydziestu zespołów. Im więcej masz pasm, tym więcej masz podziałów w szerokim zakresie ludzkiego słuchu. Z tego powodu każde pasmo kontroluje mały zakres częstotliwości, co pozwala na większą kontrolę nad dźwiękiem.

zdjęcie eq autorstwa aussiegall

(Zdjęcie zrobione przez aussiegall, również w banerze)


Filtry audio służą do izolowania pasm, zwykle w kształcie dzwonka wokół centralnego pasma. W systemie sprzętowym filtry te mogą być dość skomplikowane, ale dzięki korektorom graficznym jest to całkiem łatwe do zauważenia. Możesz bardzo łatwo regulować pokrętła, aby uzyskać to, co lubisz. Korektory programowe, takie jak te w wybranym odtwarzaczu audio, zasadniczo imitują tę konfigurację.

Presety i ustawienia niestandardowe

Jestem dumnym użytkownikiem Winampa od ponad dwunastu lat i jednym z najważniejszych powodów jest EQ.

równ. winampa

Wszystkie suwaki są wyśrodkowane na określonej częstotliwości w Hz. Najniższy to 70 Hz, a najwyższy to 16 000. Po lewej stronie znajduje się również przedwzmacniacz, który pozwala zwiększyć ogólne wzmocnienie, na wypadek gdybyś ograniczał znacznie więcej niż tylko podbijał i chcesz nadrobić utratę głośności. Winamp ma również śmieszną wtyczkę 250-pasmowego korektora.

Równoważnik 250-pasmowy

Pozwala nawet ustawić różne krzywe EQ dla lewego i prawego kanału. Trzeba przyznać, że to trochę przesada, ale stanowi doskonały przykład tego, jak można dostosować rzeczy.

Często korektory programowe są dostarczane z ustawieniami wstępnymi dla wielu różnych gatunków muzycznych. Podczas gdy puryści audio często mówią, że nie należy ustawiać korektorów dla gatunków, faktem jest, że może to mieć duże znaczenie dla zwykłych słuchaczy. Wiele muzyki – zwłaszcza muzyki pop – może być dość jednorodne. Weźmy przykład „ogólnego” techno, które zwykle ma pompujące bity i wysokie melodie. Jeśli masz głośniki, które mieszają to i brzmią płasko, wówczas korektor techno pomoże, podbijając niskie i wysokie pasma. Oto ujęcie ustawienia „Techno” Winampa:

Preset techno

Oto ujęcie ustawienia wstępnego „Rock”:

predefiniowany rock


Widać, że oba mają podobne kształty, ale zauważ, że spadek w pasmach 320 Hz i 600 Hz jest niższy w presecie Rock, a wzmocnienie w paśmie 3 kHz jest wyższe. Przy szerokich zakresach częstotliwości w każdym konkretnym utworze może to zrobić zauważalną różnicę, a może nie. Musisz dostosować ustawienia do muzyki, której słuchasz. Muzyka klasyczna ma bogatą średnicę, a góra może czasami przewyższać moc, podczas gdy ścieżki wokalne skupiają się zwykle na średnich i wysokich tonach, a mniej na dolnym końcu. Wiele piosenek w obu tych gatunkach w ogóle nie jest zgodnych z tym schematem, więc będziesz musiał się odpowiednio dostosować.

Presety mogą sprawić, że wszystko będzie brzmiało trochę lepiej, ale jest to bardziej ogólna poprawka. Tworzenie niestandardowych ustawień i ustawień wstępnych oraz możliwość przełączania się między nimi jest idealne, dzięki czemu można je dopasować do utworów, wykonawców lub albumów. Najlepiej zamknąć oczy i słuchać. Jak zawsze, rób to, co brzmi lepiej dla twoich uszu.

Korektory lub korektory są dość wszechobecne, co świadczy o ich wpływie. Jasne, możesz wczytać ustawienia wstępne, ale nie zawsze działają idealnie. Wiedza o tym, jak działają, pozwoli Ci tworzyć własne krzywe i może całkowicie zmienić sposób, w jaki słyszysz swoją muzykę.

Czy ten post był pomocny?