
Warstwa dopasowania Krzywe jest jednym z najważniejszych narzędzi w Photoshopie. To najlepszy sposób na dostosowanie jasności i kontrastu obrazów. Jeśli chcesz być dobry w Photoshopie, musisz opanować krzywe.
Jeśli nie znasz warstw dopasowania, zapoznaj się z nimi przed przeczytaniem tego artykułu. Dlatego przed kontynuowaniem zapoznaj się z naszymi przewodnikami po warstwach i warstwach dopasowania — a jeśli dopiero zaczynasz korzystać z programu Photoshop, przed kontynuowaniem zapoznaj się również z naszym 8-częściowym przewodnikiem dla początkujących.
Wszystko zaczyna się od histogramu
Histogram to wykres wszystkich tonów na obrazie. Każdy piksel na fotografii cyfrowej ma wartość Luminosity (czyli jak bardzo jest jasny) gdzieś pomiędzy 0 (czysta czerń) a 255 (czysta biel).
Histogram pokazuje, ile pikseli każdej jasności znajduje się na obrazie. Na histogramie na poniższym obrazku widać znacznie więcej pikseli o niskiej jasności (ciemniejsze kolory) niż pikseli o wysokiej jasności (jaśniejsze kolory). Szybki rzut oka na rzeczywisty obraz to potwierdza.
Histogramy to naprawdę przydatne narzędzia dla fotografów i wszystkich innych osób pracujących w Photoshopie, ponieważ pokazują informacje, które trudno dostrzec bezpośrednio gołym okiem. Z perspektywy drukarza jest duża różnica między czymś, co jest prawie czarne, a czymś, co jest w rzeczywistości czarne, ale naprawdę trudno jest to odróżnić po prostu patrząc na to.
Aby uzyskać bardziej szczegółowe spojrzenie na histogramy i jak możesz je ulepszyć, zapoznaj się z naszym przewodnikiem na ten temat.
Warstwa dopasowania krzywych
Warstwa dopasowania Krzywe to narzędzie do bezpośredniej manipulacji histogramem. Zamiast pozwolić, aby algorytmy Photoshopa określały, jak różne obszary obrazu zostaną rozjaśnione, możesz wejść i zrobić wszystko sam. Krzywe są nieco trudniejsze w użyciu niż prosty suwak, ale dodatkowa kontrola jest warta złożoności.
Przyjrzyjmy się bliżej warstwie dopasowania Krzywe. Masz histogram, ale dodatkowo masz linię nachyloną pod kątem 45 stopni. To jest inny rodzaj wykresu: wykres wejścia/wyjścia.
Linia w dopasowaniu Krzywe pokazuje zależność między wejściem i wyjściem dla każdej wartości jasności. Wejście znajduje się na osi X, a wyjście na osi Y.
Chociaż linia jest pod kątem 45 stopni, każda wartość wejściowa jest mapowana na dokładnie taką samą wartość wyjściową. Wszystkie piksele o jasności 100 pozostają na 100 po nałożeniu warstwy Curves.
Zmiana nachylenia linii powoduje zmianę relacji między wartościami wejściowymi i wyjściowymi. Jeśli dodasz punkt na wejściu 100 i przeciągniesz go w dół do wyjścia 80, wszystkie piksele, które miały jasność 100 będą teraz miały jasność 80. Jeśli porównasz obraz poniżej z powyższym, Zobaczę, że jest ciemniej.
Krzywe Photoshopa nie są jednak tępym narzędziem. Jeśli po prostu zmienisz jasność wszystkich pikseli o wartości 100, ignorując piksele o wartości 99 lub 101, Twój obraz będzie wyglądał śmiesznie. Zamiast tego narzędzie Krzywe zmienia również stosunek wejścia/wyjścia wszystkich pobliskich pikseli. Piksele o wartości 99 zostaną prawdopodobnie zmapowane na 79, a piksele o wartości 101 zostaną zmapowane na 81. Piksele o wartości 110, zostanie zmapowane do około 87 i tak dalej, aż krzywizna zbocza wygładzi się. Dlatego obraz nadal wygląda naturalnie.
Korzystanie z warstwy krzywych
Teraz, gdy masz już pewne pojęcie o tym, jak krzywe działają w teorii, spójrzmy na to w akcji. Zrobimy ten sam obraz i zastosujemy osiem różnych krzywych, aby pokazać, jak wpływa na zdjęcie.
Ta krzywa rozjaśnia piksele o średnich wartościach jasności.
Ta krzywa przyciemnia piksele o średnich wartościach jasności.
Ta krzywa rozjaśnia piksele ciemnymi wartościami jasności.
Ta krzywa przyciemnia piksele z ciemnymi wartościami jasności.
Ta krzywa rozjaśnia piksele jasnymi wartościami jasności.
Ta krzywa przyciemnia piksele jasnymi wartościami jasności.
Ta krzywa przyciemnia ciemne piksele i rozjaśnia jasne piksele, aby dodać kontrast.
Ta krzywa dodaje kontrastu, tylko o wiele więcej.
Jak widać na wszystkich powyższych przykładach, warstwy Krzywe zapewniają ogromną elastyczność w dostosowywaniu jasności wszystkich różnych pikseli na obrazie.
Kolory i krzywe
Oprócz wartości jasności, każdy piksel na obrazie kolorowym ma wartość Red, Blue i Green, która mieści się w przedziale od 0 do 255. Te wartości określają jego kolor.
Każdy kolor ma swój własny histogram przedstawiający liczbę pikseli o określonej wartości koloru. Podobnie jak w przypadku histogramu jasności, do manipulowania nim można użyć warstwy Curves.
Aby użyć warstwy Curves do zmiany koloru na obrazie, dodaj jedną i kliknij menu rozwijane, w którym jest napisane RGB.
Wybierz kolor, który chcesz edytować, a zobaczysz odpowiedni histogram.
Kiedy edytujesz kolor za pomocą warstwy Curves, wpływasz na każdy piksel z tym kolorem. Przeciągnięcie czerwonej krzywej zwiększa intensywność czerwieni na obrazie.
Przeciągnięcie czerwonej krzywej w dół zmniejsza intensywność czerwieni, a tym samym zwiększa widoczną intensywność komplementarnego koloru, cyjan.
(Kolorem uzupełniającym zielony jest magenta, a niebieski jest żółty).
Możesz połączyć wszystkie cztery krzywe w jedną warstwę dopasowania, aby uzyskać różne efekty. Poniżej możesz zobaczyć obraz, na którym zwiększyłem niebieską krzywą, zmniejszyłem zieloną i czerwoną krzywą i rozjaśniłem wszystko za pomocą krzywej RGB.
Krzywe kolorów to zaawansowana technika i prawdopodobnie nie jest czymś, na czym musisz się koncentrować, gdy dopiero zaczynasz. W miarę zdobywania umiejętności w programie Photoshop zaczniesz napotykać sytuacje, w których umiejętność manipulowania każdym histogramem kolorów z osobna staje się istotna. Można ich używać do wszystkiego, od rozwiązywania problemów z kolorami po kreatywne tonowanie kolorów obrazów.
Warstwa dopasowania Krzywe to najpotężniejszy sposób dostosowywania jasności i kontrastu obrazów. Daje Ci całkowitą kontrolę nad sposobem renderowania każdego tonu. Umiejętność korzystania z krzywych jest kluczowa dla każdego, kto chce korzystać z programu Photoshop.