Jeśli oglądałeś ostatnie filmy akcji, być może zauważyłeś lekko dezorientujące szarpnięcie filmu. Nie, to nie z powodu chwiejna kamera i nadmierne skoki. Wiele współczesnych (i niektóre starsze) filmów ma efekt zwany „strobowaniem”, który sprawia, że sceny akcji wyglądają mniej płynnie niż inne. Dzisiaj wyjaśnimy, dlaczego tak się dzieje.
Co to jest stroboskop?
Strobowanie lub szarpanie występuje, gdy klatki filmu nie do końca dobrze się ze sobą łączą, tworząc efekt, który przypomina nieco patrzenie na poruszający się obiekt w bardzo szybkim świetle stroboskopowym. Może się tak zdarzyć, ponieważ każda klatka nie ma wystarczającego rozmycia ruchu (co wyjaśnimy później), aby połączyć każdą klatkę z następną, lub jeśli nie ma wystarczającej liczby klatek, aby rozpocząć płynny ruch.W zależności od dotkliwości tego efektu, niektórzy mogą tego nie zauważyć, ale jeśli jest naprawdę zły, może rozpraszać. (Nie należy tego mylić z szarpanie od 3:2 pulldown, co jest zupełnie odrębną rzeczą — i zwykle znacznie mniej zauważalną).
Aby zobaczyć, jak wygląda strobowanie w filmie, użyjemyKapitan Ameryka Wojna Domowajako przykład. Weźmy te dwie sceny, z których obie pokazują Tony’ego Starka poruszającego głową, gdy rozmawia ze Stevem Rogersem. Zmniejszyliśmy klip filmowy do GIF-a, więc nie będzie tak szczegółowy jak Blu-Ray w domu, ale nadal możesz zauważyć, że ruchy Tony’ego i Steve’a podczas rozmowy są dość płynne.
Porównaj to z późniejszą sceną, w której Steve i Tony znów się kłócą. Jednak ta ma miejsce tuż przed wielką sceną akcji na lotnisku. Kiedy zaczyna się ta scena, ruch zaczyna wyglądać na bardziej chwiejny. Ruch, gdy Tony odwraca głowę i krzyczy na Steve’a, wygląda trochę mniej płynnie. Ponownie, ponieważ jest to GIF, może nie być tak szczegółowy, ale nierówność filmu jest nadal zauważalna.
Ten efekt jest jeszcze bardziej wyolbrzymiony w tym ujęciu z Tonym i Peterem Parkerem. Peter wymachuje rękami, a Tony musi go złapać, aby go uspokoić. Im bardziej bohaterowie się poruszają, tym bardziej nagranie wygląda.
Objaśnienie szybkości klatek i rozmycia ruchu
Aby zrozumieć, dlaczego występuje ten efekt, musimy nieco wyjaśnić, jak działają filmy. Każdy oglądany film, program telewizyjny, wideo na YouTube lub animowany GIF to w rzeczywistości seria nieruchomych obrazów odtwarzanych w krótkich odstępach czasu. twoje oko widzi je jako ruch. Większość filmów (z rzadkimi wyjątkami) są kręcone w 24 klatkach na sekundę (lub fps). Oznacza to, że w każdej sekundzie materiału widzisz 24 nieruchome obrazy, z których każdy tylko nieznacznie różni się od poprzedniego.
Im więcej klatek widzisz na sekundę, tym płynniejszy będzie ruch.Obraz poniżej pokazuje, jak wyższa liczba klatek na sekundę zapewnia płynniejszy ruch. Nie jest to idealne odwzorowanie, ale jak widać, górna linia płynnie przechodzi z jednej strony ekranu na drugą. Środkowa linia wygląda, jakby się przesuwała, ale jest trochę roztrzęsiona. Dolna linia nie wygląda na to, że w ogóle się porusza. Wygląda na to, że wielokrotnie przeskakuje z jednego miejsca na drugie.
Czasami reżyser może manipulować szybkością klatek w celu uzyskania określonego efektu. Na przykład w Mad Max: Droga furii, reżyser George Miller przyspieszyć lub spowolnić szybkość klatek na poszczególnych ujęciach aby akcja była mniej lub bardziej niespokojna, w zależności od tego, jaka scena była potrzebna w danym momencie. Na przykład to słynne ujęcie jest mocno szarpane, ale to nie bez powodu.Nux wjeżdża w burzę piaskową, a jego twarz prześwieca błyskawica. , to jest to.
Liczba klatek na sekundę to jednak tylko część iluzji ruchu. Obiekty i ludzie wciąż poruszają się między klatkami. Gdy kamera rejestruje poruszający się obiekt, tworzy rozmycie ruchu. Im szybszy ruch, tym bardziej rozmyty obiekt wygląda (tak jak podczas robienia zwykłego zdjęcia). Gdy widzisz wszystkie klatki filmu, to rozmycie wygląda jak ciągły ruch, ponieważ twoje oczy nie mogą dobrze śledzić szybko poruszających się obiektów. Jednak gdy patrzysz na pojedynczą klatkę wideo, w której obiekt porusza się szybko, wygląda to trochę tak:
Weź tę pojedynczą klatkę i wygląda na to, że Spider-Man wyrasta drugą głowę i ma osiem palców na lewej ręce. Nie zauważysz, że ta konkretna klatka jest niewyraźna, ponieważ jest to tylko jedna z 24 klatek, które widziałeś w w tej konkretnej sekundzie filmu, ale twój mózg rozpoznaje to rozmycie jako ruch.
Jak reżyserzy mogą manipulować liczbą klatek na sekundę i rozmyciem ruchu, aby stworzyć efekt stroboskopowy?
Rozmycie ruchu i liczba klatek na sekundę są ściśle powiązane. Możesz zobaczyć, jak ta interakcja działa z to interaktywne narzędzie. Domyślnie ten link pokaże dwie kule przesuwające się po ekranie. Jeden pokaże jak wygląda 60fps, drugi to 25fps. Jak można się spodziewać, piłka poruszająca się z prędkością 25 klatek na sekundę jest znacznie bardziej rozmyta. Oba obiekty poruszają się z tą samą prędkością, ale piłka „nagrywana” przy 60 klatkach na sekundę ma krótszą odległość do przebycia w każdej klatce, więc jest mniej rozmyta na jednym zdjęciu.
Jednak wiele nowoczesnych filmów używa scen akcji przy użyciu różnych szybkości klatek, czasów otwarcia migawki, a nawet różnych współczynników proporcji.Mroczny rycerz powstaje słynie z nakręcenia wielu (ale nie wszystkich) scen w IMAX, który wykorzystuje inny współczynnik proporcji niż normalny film, co skutkujeBoks listowy na scenach innych niż IMAX. Podobnie,filmy takie jak Kapitan Ameryka Wojna Domowaczęsto używamróżne kamery i ustawienia dla ich scen akcji.
Jeśli kręcisz scenę akcji z, powiedzmy, 48 kl./s, a potem odtwarzasz ją z prędkością 24 kl./s z normalną prędkością, film będzie zasadniczo przeskakiwał co drugą klatkę co sekundę. W rezultacie każda klatka będzie miała mniejsze rozmycie ruchu, dzięki czemu materiał filmowy będzie wyglądał nieco bardziej poszarpany niż inne sceny nakręcone na początku z prędkością 24 klatek na sekundę. Aby zobaczyć, jak to wygląda, otwórz ponownie interaktywne narzędzie.Tym razem ustaw obie kule na 24 fps, ale zmień rozmycie ruchu jednej z nich na „0.5 (Light)”. Mimo że oba są renderowane z tą samą liczbą klatek na sekundę, ten z mniejszym rozmyciem ruchu będzie wyglądał bardziej niespokojnie. Jest to jeden ze sposobów, w jaki bracia Russo mogli uzyskać chrupkość w tymWojna domowa klipy z wcześniej. W dniach, w których kręcili sceny na lotnisku specjalnymi kamerami, mogli kręcić z prędkością 48 klatek na sekundę (lub wyższą) i zmniejszyć liczbę klatek na sekundę uwzględnionych w końcowych ujęciach, co skutkowało bardziej niestabilnym ruchem.
Istnieją również inne sposoby wpływania na rozmycie obrazu.Podczas fotografowania Zapisywanie Sav Szeregowy Ryan, Reżyser Steven Spielberg zastosował krótki czas otwarcia migawki podczas kręcenia sekwencji akcji. Szybkość migawki określa, ile światła jest wystawione na film na klatkę. Otwierając i zamykając migawkę szybciej niż zwykle, aparat przechwytuje mniej światła, a tym samym mniej ruchu na klatkę. Zmniejsza to rozmycie ruchu bez filmowania z inną częstotliwością klatek. Zrobiono to celowo, aby nadać filmowi bardziej drżące, bardziej niestabilne wrażenie, które pasuje do chaosu sceny podczas szturmu na plażę Omaha.
Czy reżyser nakręcił swój film od samego początku w wyższej liczbie klatek na sekundę, jak w Kapitan Ameryka:Wojna domowa, manipulowano liczbą klatek na sekundę na podstawie jednego ujęcia, tak jak wDroga Mad Max Fury, lub jeśli używali krótszego czasu otwarcia migawki, jak wSzeregowiec Ryan, Wynik jest taki sam. W każdej klatce filmu występuje mniejsze rozmycie ruchu, co sprawia, że ruch nie jest idealnie płynny. Twój mózg rejestruje ten brak gładkości jako szarpnięcie, które nie wydaje się całkiem właściwe.
Co ciekawe, jest to odwrotny problem, który widzisz w przypadku tak zwanego „efektu opery mydlanej”. Ten efekt pojawia się, gdy telewizor próbuje automatycznie dodać dodatkowe klatki i rozmycie ruchu do wideo, co powoduje, że filmy wyglądają nienaturalnie gładko. Niestety, chociaż zwykle możesz wyłączyć funkcje automatycznego wygładzania telewizora, nie możesz wiele zrobić z niestabilnymi filmami. W końcu chropowatość jest (zazwyczaj) wyborem stylu, a każda próba „naprawy” tylko pogorszy sytuację. Jednak następnym razem, gdy zobaczysz, jak twój film nagle się szarpie, przynajmniej wiesz, że zbliża się scena akcji, więc powinieneś pozostać na swoim miejscu.