Skip to content

Jak korygować kolory i gradację kolorów w Final Cut Pro X?

21 de lipiec de 2021
dfa123 1024x469 1

Korekcja kolorów i gradacja kolorów to procesy dopasowywania kolorów wideo w celu uzyskania bardziej zrównoważonego lub stylistycznego wyglądu. Final Cut Pro X sprawia, że ​​jest to dość łatwe.

Istnieją pewne różnice między korektą a oceną. Korekcja kolorów jest najważniejsza i polega na poprawianiu przesyconego lub niedosyconego wideo, aby kolory były bardziej jednolite między klipami. Korekcja kolorów służy do nadania materiałowi filmowemu wyrazistego wyglądu i dostosowania ogólnego nastroju klipu. Do obu technik użyjesz jednak tych samych narzędzi, więc proces jest podobny.

Jeśli nie masz Final Cut, te same podstawowe kroki będą miały zastosowanie do dowolnego programu do edycji, którego używasz, ale interfejs użytkownika będzie wyglądał nieco inaczej.

Podstawy

1626879119 459 Jak korygowac kolory i gradacje kolorow w Final Cut Pro

W Final Cut wykonasz korekcję kolorów i gradację za pomocą Color Board, co jest tylko efektem w Final Cut, jak każdy inny. Jest tak często używany, że Apple dał mu skrót klawiszowy — Command+6. Technicznie otwiera to narzędzie „Inspektor kolorów” dla dowolnego klipu, ale jeśli nie masz już efektu tablicy kolorów w klipie, Final Cut doda go automatycznie. Poruszanie się po Final Cut za pomocą skrótów klawiszowych jest znacznie łatwiejsze i możesz znaleźć ich pełną listętutaj. Alternatywnie możesz przeciągnąć efekt na klip, a następnie kliknąć go w inspektorze.

Gdy już to zrobisz, pierwszym oknem, które zobaczysz, jest karta kolorów. Istnieją również zakładki nasycenia i ekspozycji, między którymi można się poruszać za pomocą klawiszy Control+Command+C, S lub E.

1626879120 643 Jak korygowac kolory i gradacje kolorow w Final Cut Pro


W każdym okienku znajdują się cztery suwaki do kontroli głównej, cieni, półtonów i świateł. Sterowanie główne zmieni wygląd całego klipu od razu, a pozostałe suwaki zmienią osobno ciemne, szare i jasne części obrazu.

W panelu Kolor przesuwanie ich w poziomie zmieni kolor, a przesunięcie w pionie zmieni intensywność efektu. Jeśli przesuniesz je poniżej linii środkowej, będzie to miało negatywny wpływ. Te same zasady obowiązują również w innych zakładkach.

Używanie zakresów do opanowania gradacji kolorów

1626879120 826 Jak korygowac kolory i gradacje kolorow w Final Cut Pro

Korekcja kolorów na podstawie samego oka może być dość trudna, ponieważ wprowadzasz wiele drobnych ulepszeń, których możesz nawet nie zauważyć na raz. Różne przeglądarki zakresów pomagają dostosować i udoskonalić te zmiany.

Zakresy wideo można otworzyć, naciskając klawisze Command + 7 lub wybierając polecenie Widok > Pokaż w przeglądarce > Zakresy wideo. Pierwszym interesującym jest wektoroskop, który rysuje piksele według koloru (w którą stronę są skierowane na kole) i intensywności (jak daleko są od środka).

1626879120 179 Jak korygowac kolory i gradacje kolorow w Final Cut Pro

Wektoroskop jest bardzo przydatny do wyszukiwania średniego koloru uzupełniającego materiału. Po prostu przeciągnij główne koło kolorów, aż znajdzie się po przeciwnej stronie:

1626879120 331 Jak korygowac kolory i gradacje kolorow w Final Cut Pro

Najlepiej byłoby, gdyby materiał filmowy znajdował się gdzieś blisko środka, ale wszystko sprowadza się do preferencji artystycznych.


Możesz zmienić zakresy za pomocą przycisku w prawym górnym rogu.

1626879121 515 Jak korygowac kolory i gradacje kolorow w Final Cut Pro

Możesz również dostosować kanały wyświetlane tutaj przez każdy zakres, co ułatwia wykonywanie takich czynności, jak przełączanie z oglądania wszystkich kolorów na wyświetlanie tylko czerwonego kanału.

Używanie ekspozycji do normalizacji materiału filmowego

1626879121 906 Jak korygowac kolory i gradacje kolorow w Final Cut Pro

Zakres kształtu fali Luma jest przydatny do regulacji ekspozycji klipu. Zwykle chcesz, aby najgłębsza czerń materiału była zerowa, a biel 100%, ale znowu sprowadza się to do preferencji artystycznych.

Cienie i światła można dostosować indywidualnie na karcie Ekspozycja.

1626879121 766 Jak korygowac kolory i gradacje kolorow w Final Cut Pro

Możesz teraz zobaczyć, że górna część klipu jest blisko 100, a dołki są blisko 0. Nie odchodź jednak za daleko, ponieważ zaczniesz przecinać i tracić szczegóły. Ponadto będziesz chciał dostosować to w całym filmie, jeśli materiał nie jest stały.

Używanie klatek kluczowych do dostosowywania się do klipu

1626879121 761 Jak korygowac kolory i gradacje kolorow w Final Cut Pro

Jak wszystko w Final Cut, tablicę kolorów można dostosować za pomocą klatek kluczowych. Klatki kluczowe zapisują ustawienia w określonym czasie i przechodzą między nimi, skutecznie animując klip. Możesz dodać nową klatkę kluczową za pomocą przycisku plus obok tablicy kolorów. Nie ma skrótu do tego, ale możesz wycinać, kopiować i wklejać klatki kluczowe za pomocą odpowiednio Option + Shift + X, C lub V.


Kliknij prawym przyciskiem myszy klip i wybierz opcję „Pokaż animację wideo” (lub naciśnij klawisze Control+V), aby zobaczyć edytowane klatki kluczowe — są one domyślnie ukryte.

1626879121 967 Jak korygowac kolory i gradacje kolorow w Final Cut Pro

Gdy dodasz nową klatkę kluczową, skopiuje ona bieżące ustawienia do tej klatki kluczowej. Możesz dodać drugą klatkę kluczową, kliknąć ją na osi czasu i edytować jej ustawienia. Final Cut automatycznie zniknie pomiędzy ustawieniami dla każdego z nich.

Dokonywanie zlokalizowanych korekt za pomocą masek kształtu i koloru

1626879122 509 Jak korygowac kolory i gradacje kolorow w Final Cut Pro

Ten jest dość prosty, ale jest ukryty za menu przycisków. Przycisk w kształcie prostokąta obok przycisku „Dodaj klatkę kluczową” wywołuje menu „Maskowanie”. Pierwszą opcją jest kształtowanie masek, co pozwala na dokonywanie korekt za pomocą maski eliptycznej lub prostokątnej. Wydaje się to nieco restrykcyjne, ale możesz dodać wiele masek dla bardziej skomplikowanych obiektów.

1626879122 649 Jak korygowac kolory i gradacje kolorow w Final Cut Pro

Drugą opcją są maski kolorów, których można używać w połączeniu z maskami kształtu. Możesz ich użyć, aby „wybrać” kolor w materiale i wprowadzić do niego poprawki. Możesz użyć suwaka miękkości lub dodatkowych masek kolorów, aby uchwycić szerszy zakres kolorów. Na przykład, możesz zmienić czerwoną koszulę w niebieską z kilkoma czerwonymi maskami (i być może kilkoma maskami kształtu, jeśli w scenie jest więcej czerwieni).

Możesz także animować pozycje tych masek niezależnie od głównej tablicy kolorów, ponieważ mają one własne klatki kluczowe. Każda z masek ma również elementy sterujące do niezależnego dostosowywania masek wewnątrz i na zewnątrz.

Czy ten post był pomocny?