Skip to content

Jak zrestartować router i modem?

15 de lipiec de 2021
img 5d2e364803b0f
Casezy pomysł/Shutterstock

Jeśli strony internetowe nie ładują się lub przesyłane strumieniowo wideo nadal buforuje, zresetowanie routera i modemu jest jedną z pierwszych rzeczy, które należy spróbować, ponieważ może to rozwiązać wiele problemów z Wi-Fi lub połączeniem internetowym.

Działa to tak samo, jak ponowne uruchamianie komputera z systemem Windows, gdy masz problemy. Oprogramowanie routera i modemu zostanie wyłączone i uruchomione ponownie w nowym stanie. Po ponownym uruchomieniu modem ponownie połączy się z dostawcą usług internetowych (ISP). Niektóre routery — zwłaszcza starsze — mogą z czasem zwalniać podczas działania. Jest to problem z oprogramowaniem i szybki restart może go naprawić.

Znajdź swój router i modem

Twój router bezprzewodowy prawdopodobnie ma widoczne anteny. To urządzenie, na którym znajduje się Twoja sieć Wi-Fi. Router podłącza się do modemu, czyli urządzenia, które komunikuje się z dostawcą usług internetowych.

To mogą nie być dwa oddzielne urządzenia. Niektórzy dostawcy usług internetowych oferują połączone urządzenia routera i modemu, więc możesz mieć tylko jedno urządzenie do ponownego uruchomienia.

Jeśli masz wątpliwości, znajdź router bezprzewodowy i sprawdź, do czego jest podłączony. Jeśli jest podłączony bezpośrednio do gniazdka, prawdopodobnie jest to jednostka połączona. Jeśli jest podłączony do innego urządzenia, które następnie podłącza się do gniazdka, masz dwa urządzenia, a drugie to modem.

Uruchom ponownie router i modem

Jest to prosty proces i nie będziesz robić nic wymyślnego. Podczas procesu ponownego uruchamiania utracisz połączenie z Internetem i Wi-Fi, ale wszystko zostanie automatycznie ponownie połączone za kilka minut.


Najpierw odłącz zasilanie zarówno od routera, jak i modemu (lub tylko jednego urządzenia, jeśli jest to jednostka połączona). Z tyłu każdego urządzenia powinno być widoczne złącze zasilania.

Połączenia zasilające i kablowe z tyłu routera.

trainman111/Shutterstock

Zalecamy odczekanie co najmniej dziesięciu sekund przed ponownym podłączeniem; poczekaj 30, jeśli chcesz być dokładny.

Oczekiwanie zapewnia całkowite rozładowanie kondensatorów w routerze i modemie oraz zapomnienie wszelkich ustawień. Zapewnia również, że modem utraci połączenie z usługodawcą internetowym i będzie musiał je ponownie nawiązać. Czekanie może nie zawsze być konieczne, ale zapewnia, że ​​wszystko jest całkowicie zamknięte i gotowe do rozpoczęcia od nowa.

Podłącz zasilanie z powrotem do modemu. (Jeśli masz jednostkę kombinowaną, po prostu podłącz ją ponownie.) Kontrolki na modemie zaświecą się, a modem uruchomi się i ponownie połączy z usługodawcą internetowym. Ten proces może potrwać kilka minut.

Możesz sprawdzić, czy jest to zrobione, monitorując kontrolki modemu — mogą migać różnymi kolorami lub według innego wzoru podczas łączenia. Po nawiązaniu połączenia może również świecić się kontrolka „Internet”, która zmienia kolor na zielony.

Na modemie świeci się zielony stan.

C. Nass/Shutterstock.com

Na koniec podłącz router z powrotem do źródła zasilania. Zaświecą się jego światła — jeśli nie, być może trzeba będzie nacisnąć przełącznik zasilania w routerze, ale jest to rzadkie.

Twój router uruchomi się ponownie, połączy się z modemem i ponownie ustanowi sieć Wi-Fi. Twoje urządzenia bezprzewodowe zaczną ponownie łączyć się z Wi-Fi, chociaż może to zająć kilka minut. Możesz poczekać jeszcze kilka minut przed testowaniem, aby sprawdzić, czy problem został rozwiązany.

Kiedy będziesz gotowy, spróbuj normalnie korzystać z połączenia i sprawdź, czy wszystko działa. Jeśli poświęciłeś trochę czasu, a kontrolki na modemie dziwnie migają, problem może dotyczyć Twojego dostawcy usług internetowych.

Kable podłączone z tyłu modemu, który stoi na biurku obok komputera.

tommaso79/Shutterstock

Jeśli zauważysz, że regularnie uruchamiasz ponownie router, aby rozwiązać problemy, spróbuj automatycznie uruchomić go ponownie zgodnie z harmonogramem.

Szybszy sposób na ponowne uruchomienie routera

Powyższa metoda jest dłuższą, bardziej rozbudowaną wersją tego procesu. Z naszego doświadczenia wynika, że ​​często wystarczy po prostu odłączyć modem i router od zasilania, odczekać dziesięć sekund, a następnie ponownie je podłączyć. Uruchomią się z powrotem i automatycznie rozwiążą problem.

Jednak niektóre routery mogą mieć z tym problem, jeśli przejdą w tryb online, zanim modem połączy się z Internetem. Inne urządzenia mogą potrzebować więcej niż dziesięciu sekund, aby wszystko zostało wyczyszczone.


Pierwsza metoda jest najbezpieczniejsza, aby zapewnić pełne ponowne uruchomienie i prawidłowe ponowne uruchomienie dowolnego modemu i routera. Jeśli jednak często musisz ponownie uruchamiać swoje urządzenia, aby rozwiązać problemy, wypróbuj tę szybszą metodę i sprawdź, czy działa dla Ciebie. Zaoszczędzi ci to trochę czasu.

Uruchom ponownie a zresetuj

Zwróć uwagę, że „resetowanie” routera to inny proces. Termin ten odnosi się do wykonywania „przywracania ustawień fabrycznych” na routerze, co powoduje wyczyszczenie wszystkich ustawień niestandardowych i przywrócenie ich do domyślnego stanu fabrycznego. Ta opcja może być dostępna w interfejsie sieciowym routera. Możesz również zobaczyć przycisk „Resetuj” na routerze – zwykle mały przycisk otworkowy, do którego do naciśnięcia i przytrzymania potrzebny jest wygięty spinacz do papieru – który zresetuje router do ustawień fabrycznych.

Resetowanie jest również przydatnym krokiem do rozwiązywania problemów, jeśli masz problemy, ale różni się od zwykłego ponownego uruchomienia routera lub modemu. To jak różnica między ponownym uruchomieniem komputera a ponowną instalacją systemu Windows (lub „resetowaniem”, jak to się nazywa w systemie Windows 10).

Czy ten post był pomocny?