Skip to content

Jakiej przysłony powinienem używać z moim aparatem?

21 de lipiec de 2021
1626870092 preview 5 1024x469 1

Przysłona, wraz z czasem otwarcia migawki i czułością ISO, jest jednym z trzech najważniejszych ustawień, którymi sterujesz podczas robienia zdjęcia. Wpływa zarówno na ilość światła, które pada na czujnik aparatu, jak i na głębię ostrości zdjęć. Przyjrzyjmy się, jak dobrać odpowiednią przysłonę do danego obrazu.

Szerokie przysłony: f/1.2-f/2.8

Jakiej przyslony powinienem uzywac z moim aparatem

Każda przysłona szersza niż f/2.8 jest naprawdę szeroka. Większość jasnych obiektywów stałoogniskowych ma przysłonę f/1,8, chociaż niektóre mają przysłonę f/1,4 lub nawet f/1,2. Bardzo mała garstka rzadkich obiektywów ma jeszcze szersze przysłony, takie jak f/0.95!

Te szerokie przysłony mają dwa główne zastosowania: wpuszczają dużo światła do fotografowania nocnego nieba i tworzą płytką głębię ostrości do portretów.

1626870091 875 Jakiej przyslony powinienem uzywac z moim aparatem

To, do czego się wybierasz, naprawdę zależy od twojego obiektywu. Szerokokątny obiektyw z szerokim otworem przysłony jest znacznie bardziej odpowiedni do astrofotografii, podczas gdy szybki teleobiektyw pozwala robić świetne portrety.

Średnio szerokie przysłony: f/2,8-f/5,6

1626870091 307 Jakiej przyslony powinienem uzywac z moim aparatem

Przysłony między f/2.8 a f/5.6 są nadal dość szerokie. Są to najszersze przysłony spośród wielu obiektywów zmiennoogniskowych. Na przykład najszersza przysłona obiektywu kitowego Canon 18–55 mm to f/3,5 przy ogniskowej 18 mm i f/5,6 przy ogniskowej 55 mm.


Dwa razy, kiedy użyjesz przysłony w tym zakresie, to wtedy, gdy chcesz użyć maksymalnej przysłony obiektywu zmiennoogniskowego (albo w celu uzyskania małej głębi ostrości lub fotografowania w nocy) lub gdy celowo przymykasz szybszy obiektyw, aby uzyskaj większą głębię ostrości i nieco ostrzejszy obraz. Jasne obiektywy stałoogniskowe f/1,8 zwykle robią zdjęcia lepszej jakości — przynajmniej z technicznego punktu widzenia — przy f/2,8.

Przysłony środkowe: f/5,6-f/11

1626870091 495 Jakiej przyslony powinienem uzywac z moim aparatem

Jest stara maksyma fotoreportera: „f/8 i bądź tam”. Oznacza to, że jeśli ustawisz obiektyw na f/8, uzyskasz obraz, który sprawdzi się w gazecie w prawie wszystkich sytuacjach. Głębia ostrości jest na tyle szeroka, że ​​prawie wszystko na pierwszym i środkowym planie będzie ostre, a jednocześnie zapewnia wystarczająco krótki czas otwarcia migawki, aby nic nie było rozmyte. Dlatego do fotografii ulicznej polecam f/8.

Do tej kategorii należą wszystkie ogniskowe od f/5,6 do f/11. O ile nie używasz długiego teleobiektywu, są one wystarczająco wąskie, aby zapewnić głęboką głębię ostrości, jednocześnie umożliwiając fotografowanie z ręki w większości warunków oświetleniowych. Jeśli potrzebujesz nieco szybszego czasu otwarcia migawki, wybierz coś bliższego f/5,6; jeśli chcesz mieć pewność, że większość rzeczy będzie skupiona, wybierz coś bliższego f/11.

Jeśli nie masz pewności, jakiej apertury użyć, domyślną wartością powinna być wartość od f/5,6 do f/8.

Średnio wąskie przysłony: f/11-f/18

1626870091 483 Jakiej przyslony powinienem uzywac z moim aparatem

Pomiędzy f/11 a f/18 mamy główne wąskie przysłony. W tej odległości prawie wszystko będzie ostre (chyba że fotografujesz bardzo bliskie obiekty). Jest to również zakres, w którym większość obiektywów radzi sobie najlepiej optycznie. Będą najostrzejsze w całym kadrze, bez zbytniego winietowania, zniekształceń czy aberracji chromatycznej.

Tak więc zastosowania tego zakresu powinny być dość jasne: używasz czegoś pomiędzy f/11 a f/18, gdy chcesz zmaksymalizować jakość obrazu i głębię ostrości. Są popularne w przypadku zdjęć krajobrazowych. W zależności od warunków oświetleniowych do uzyskania dobrego obrazu może być konieczne użycie statywu.

Wąskie przysłony: f/18-f/32

Generalnie należy unikać stosowania przysłony od f/18 do minimalnej przysłony obiektywu — f/22 dla większości obiektywów, chociaż w przypadku niektórych obiektywów zmiennoogniskowych może wynosić około f/32.


Powody są dość proste: chociaż najwęższe przysłony dają nieco większą głębię ostrości niż f/16, robią to kosztem jakości obrazu w całym obrazie. O ile z jakiegoś powodu nie potrzebujesz maksymalnej głębi ostrości, lepiej po prostu wybrać f/16.

Możesz również pokusić się o zastosowanie naprawdę wąskiej przysłony w przypadku zdjęć z długim czasem naświetlania, ale tak naprawdę powinieneś zainwestować w filtr o neutralnej gęstości. Daje to znacznie większą elastyczność w zakresie używanej przysłony, a w rezultacie lepsze i bardziej kreatywne obrazy.

Przysłona kontroluje zarówno głębię ostrości, jak i ilość światła padającą na czujnik. To, jaka część kadru ma być wyostrzona i jak szybki czas otwarcia migawki potrzebujesz, powinny być twoimi dwoma problemami przy wyborze przysłony.

Czy ten post był pomocny?