Skip to content

Komputery Mac nie sprawiają, że jesteś kreatywny! Dlaczego więc artyści naprawdę kochają Apple?

28 de lipiec de 2021
love mac 193736521 2debc61839 o1

Możliwe, że masz co najmniej jednego „kreatywnego” przyjaciela, który jest zwolennikiem Maca. Czy zastanawiałeś się kiedyś, w jaki sposób Apple zyskał reputację „firmy kreatywnej” lub dlaczego artyści tak bardzo się do nich przyciągają? Z pewnością komputery nie mogą sprawić, że kreatywni, czy mogą?

Może jesteś zagorzałym Mac Haterem, a może jesteś zwolennikiem Apple — są szanse, że słyszałeś o tym micie i zastanawiasz się Czemu wszyscy zdają się myśleć w ten sposób. Zapoznaj się z historią firmy Apple i zobacz, dlaczego Macintosh stał się tak synonimem branży DTP, fotografii, kreatywności i projektowania.

Komputery Mac popularyzują graficzny interfejs użytkownika (GUI)

Komputery Mac nie sprawiaja ze jestes kreatywny Dlaczego wiec artysci

Wbrew opinii Apple nie stworzył pierwszego systemu operacyjnego z graficznym interfejsem użytkownika. Xerox Alto był inspiracją dla pierwszych komputerów Apple z systemami operacyjnymi opartymi na graficznym interfejsie użytkownika. Opracowane w latach siedemdziesiątych komputery Alto (podobnie jak wiele innych komputerów) nie były opłacalnymi produktami i były używane głównie przez inżynierów, wielu z firmy Xerox.

Idea „komputerów osobistych” była kiedyś zupełnie obca. Komputery, jak większość ludzi je znała, były złożonymi maszynami, które kosztowały wiele tysięcy dolarów i wymagały od zespołów inżynierów programowania zastrzeżonego kodu maszynowego nawet do wykonywania skromnych zadań. Firma Apple zainspirowała się przyjaznością graficznego interfejsu użytkownika opracowanego przez firmę Xerox i zaczęła opracowywać tańsze komputery oraz własny graficzny interfejs użytkownika.

Na początku lat 80. firma Apple wypuściła wiele maszyn, w tym słynny Apple II, a także Apple Lisa, pierwszy komputer Apple wyposażony w graficzny interfejs użytkownika. Lisa była katastrofalnym produktem, mimo że była odważnym pierwszym podejściem Apple do interfejsów graficznych. W 1984 roku Apple wypuściło na rynek pierwszego Macintosha i zaczęło budować swoją reputację jako grupa outsiderów — niebezpiecznych, kreatywnych ludzi myślących „niestandardowo”. W świecie zdominowanym przez klony IBM i DOS-boxy Macintosh był radykalnie inny niż praktycznie wszystko, co było wówczas na rynku. Wraz ze słynną reklamą „1984” Apple zaczęło sprzedawać swoją markę, przemawiając do klientów, którzy doceniali ładne elementy graficzne i artystyczne detale, których nie mógł zapewnić tekst o stałej szerokości w DOS-ie.

Grafika? Jest na to aplikacja

1627453949 729 Komputery Mac nie sprawiaja ze jestes kreatywny Dlaczego wiec artysci1627453949 586 Komputery Mac nie sprawiaja ze jestes kreatywny Dlaczego wiec artysci

Apple znalazło się pod ostrzałem, krytykowany za tworzenie „zamkniętych platform” w urządzeniach iPhone i iPad z systemem iOS. Mimo to, wiele wczesnych sukcesów Apple można przypisać Apple II, które zostało zaprojektowane z dużą otwartością, jakiej oczekujemy od dzisiejszych komputerów osobistych.


Apple II pozwolił na dostosowanie poza podstawową, zamkniętą platformę Apple I, z firmami zewnętrznymi tworzącymi urządzenia rozszerzające, dodając porty, kontrolery i sprzęt zgodnie z wymaganiami użytkowników. Apple II odniósł również ogromny sukces, ponieważ Apple odszedł od ówczesnego modelu biznesowego i pozwolił firmom zewnętrznym tworzyć oprogramowanie, które można zainstalować na ich komputerach. Przed erą Apple II większość komputerów miała tylko oprogramowanie opracowane przez tę samą firmę sprzedającą sprzęt. Apple II odniósł niespotykany sukces, gdy Visicalc stworzył i sprzedał pierwszy program do obsługi arkuszy kalkulacyjnych przez Visicorp, czyniąc Apple II jednym z pierwszych komputerów z jakąkolwiek poważną aplikacją biznesową.

1627453949 748 Komputery Mac nie sprawiaja ze jestes kreatywny Dlaczego wiec artysciPostScript 3

Na początku historii Macintosha firma Adobe wkroczyła na scenę, tworząc Postscript i koncepcje potrzebne do tworzenia czcionek wektorowych. Postscript został opracowany przez byłych inżynierów firmy Xerox PARC, którzy do 1985 roku udostępnili użytkownikom wysokiej jakości grafikę do druku za pośrednictwem Apple Laserwriter, jednej z pierwszych drukarek laserowych dostępnych na rynku.

Jobs twierdzi również, że jego zainteresowanie czcionkami i kaligrafią było jednym z powodów, dla których dobra typografia była tak ważną częścią wczesnych komputerów Macintosh. Współpraca Adobe z Postscriptem doprowadziła do opracowania pierwszych cyfrowych czcionek, przy użyciu narzędzi, które musieli sami stworzyć. Wyświetlacze o niskiej rozdzielczości były całkowicie nieodpowiednie do odtwarzania typografii z jakąkolwiek dokładnością, więc inżynierowie Adobe opracowali narzędzia do rysowania wektorowego, które ostatecznie stały się Illustratorem 1.0, gdy tylko narzędzia te trafiły do ​​konsumentów. Właściciele komputerów Macintosh mogli rozpocząć instalację programu Illustrator 1.0 już w 1987 roku, a poważną aktualizację do 1988 roku, sprzedawaną jako „Illustrator 88”. Projektowanie komputerowe było na dobrej drodze, aby stać się opłacalne, a Adobe zaczął kierować swoje oprogramowanie na komputery Mac do grafików i profesjonalnych twórców.

Photoshop 1

Mniej więcej w tym czasie absolwent Uniwersytetu Michigan zaczął opracowywać program do grafiki rastrowej dla swojego Macintosha, który później nazwał „Photoshop”. Prezentując swoje oprogramowanie firmie Adobe, Photoshop szybko stał się dla nich produktem definiującym firmę i został dostarczony w 1990 roku jako oprogramowanie wyłącznie dla komputerów Macintosh, szybko stając się liderem na rynku oprogramowania graficznego. Mając na swoim koncie dwa z najwcześniejszych produktów do projektowania komercyjnego, a także niektóre z najwcześniejszych czcionek wysokiej jakości, Adobe stworzył mniej lub bardziej komputerowy projekt graficzny, tak jak go dzisiaj rozumiemy, i zrobił to głównie z wykorzystaniem Maca jako platformy.

Sprzedaż komputerów osobom, które nie lubią komputerów

Firma Apple przeszła przez trudne chwile i próbowała ponownie wymyślić siebie jako przyjazną i przyjazną dla użytkownika firmę komputerową. Ponieważ popularność systemu Windows przyćmiła ich udział w rynku, Apple zdecydowało się strategicznie uprościć swoje maszyny i rozpocząć marketing wśród użytkowników, kładąc nacisk na łatwą konfigurację i prosty, atrakcyjny wygląd.


W epoce, w której prawie wszystkie obudowy komputerów były zwykłymi beżowymi pudełkami, mnóstwem kabli i pudełkowatymi monitorami, Apple zaprojektowało schludne, kompaktowe komputery, takie jak pierwszy iMac, i udostępniło je w jasnych, kolekcjonerskich kolorach. nadal używać do dnia dzisiejszego. Podczas gdy ich wczesne działania marketingowe skierowane do użytkowników komputerów zorientowanych na projektowanie były prawdopodobnie sukcesem, Apple próbował teraz dotrzeć do nowego rynku użytkowników, którzy byli po prostu zastraszani przez komputery. I chociaż Microsoft odegrał swoją rolę w uproszczeniu systemu operacyjnego dla użytkowników, nie kładł nacisku na projekt, który Apple włożył w swój sprzęt.

Kładąc nacisk na projekt unikalnego sprzętu i łatwość obsługi, Apple udało się zdobyć udział w rynku artystycznych i kreatywnych użytkowników, z których wielu nie znało się na komputerach ani nie lubiło beżowych pudełek. I jako taki, podczas gdy Windows szybko stał się realną platformą dla Adobe Photoshopa i Illustratora – większość kreatywnych ludzi prawdopodobnie nie zrozumiałaby, dlaczego ktokolwiek miałby w ogóle chcieć używać maszyny opartej na Windows.

OS X, międzyplatformowy i programy intuicyjne

1627453950 429 Komputery Mac nie sprawiaja ze jestes kreatywny Dlaczego wiec artysci

W 1999 roku OS 9, ostatni system operacyjny z „klasycznej” linii, został zastąpiony przez OS X, całkowicie nowy system operacyjny oparty na systemach operacyjnych Unix i BSD. OS X skoncentrował się jeszcze bardziej na głównym rynku Apple’a, jakim jest tłum doceniający design i przyjazny dla sztuki. Rosnąca popularność Internetu sprawiła, że ​​system operacyjny stał się bardziej przyjazny dla komputerów z systemem Windows.

Firma Apple stworzyła proste programy uruchamiające programy i zgrabne nowe środowiska pulpitu, dzięki czemu niewiarygodnie złożona maszyna jest tak prosta, jak to tylko możliwe dla użytkowników mających problemy z komputerami. Podczas tego przejścia Apple musiało zmienić swój sprzęt z procesorów architektury PowerPC, decydując się zamiast tego na Intel. To utorowało drogę dla instalacji XP na komputerach Macintosh, ku rozczarowaniu wielu ewangelistów Maca.

Ten ruch w stronę Intela spowodował poważne problemy m.in. z oprogramowaniem Adobe. Windows XP stał się akceptowaną platformą dla Photoshopa, a ta nagła zmiana komputerów Intela pozostawiła lukę w obsłudze zabójczych aplikacji Macintosha, Photoshopa i Illustratora. Wielu użytkowników komputerów Mac zwlekało z aktualizacją, ponieważ ta dramatyczna zmiana tymczasowo sprawiła, że ​​główny powód zakupu komputera Mac stał się w ich oczach bezużyteczny. Niedługo potem Apple stworzył emulatory, a Adobe stworzył Creative Suite 3 oparty na Intelu, a zirytowani projektanci i artyści mogli przestać się martwić, dlaczego nie mogą już korzystać z Photoshopa na Macu.

Staje się jasne, że reputacja Apple jako „modnej, kreatywnej firmy” jest połączeniem ich inteligentnego marketingu, sięgającego początków istnienia firmy. Chociaż rozszerzyli swój marketing na produkty przeznaczone na rynek masowy, takie jak iPod lub iPhone, ich nacisk na estetykę i prostą, łatwą obsługę wyraźnie wynika z ich korzeni jako platformy cyfrowej grafiki i projektowania. To, czy pozostaną głównym wyborem artystów i projektantów, czy też, w miarę wzrostu ich udziału w rynku, przejdą na coś zupełnie innego, wciąż się okaże.

Źródło obrazu: Kocham Maca przez nakagawa, dostępne na licencji Creative Commons.

Czy ten post był pomocny?