„Ekspozycja w prawo” lub ETTR to pomysł, w którym należy celowo prześwietlić swoje obrazy – lub zrobić zdjęcie na prawo od histogramu – ze względu na techniczny sposób, w jaki cyfrowy czujnik obrazu rejestruje dane. Podczas przetwarzania końcowego ponownie równoważysz obraz. Zagłębmy się.
Dlaczego ETTR działa
Kiedy robisz zdjęcie cyfrowe, światło pada na czujnik i wytwarza ładunek elektryczny w każdym miejscu. Im więcej światła dociera do każdego fotomiejsca, tym silniejszy jest tam ładunek elektryczny (i jaśniejszy piksel na końcowym obrazie). Czujnik rejestruje wartości w każdym fotomiejscu iz tego tworzy obraz.
Problem polega na tym, że fotomiejsca reagują na światło w sposób liniowy. Ilość ładunku generowanego w każdym fotomiejscu jest proporcjonalna do ilości światła, które w nią pada. Ponieważ stop oznacza podwojenie lub zmniejszenie światła o połowę, najwyższy zarejestrowany stop wykorzystuje połowę dostępnych dyskretnych wartości tonalnych. Drugi najwyższy stop wykorzystuje połowę pozostałych wartości tonalnych (lub 25% tonów dyskretnych), trzeci najwyższy wykorzystuje następną połowę (lub 12,5% tonów dyskretnych) i tak dalej.
Oznacza to, że najjaśniejsze obszary obrazu zużywają większość danych obrazu RAW, podczas gdy ciemne obszary są rejestrowane ze znacznie mniejszą ilością informacji. Nie miałoby to większego znaczenia, gdyby czujniki cyfrowe były doskonałe, ale tak nie jest: zawsze rejestrują również pewną ilość szumu.
I to jest problem. Kiedy masz dużo dobrych danych i niski poziom szumów, masz dobry stosunek sygnału do szumu. Gdy masz małą ilość danych, nawet przy tym samym niskim poziomie szumu, masz znacznie gorszy stosunek sygnału do szumu. Właśnie dlatego szum cyfrowy jest znacznie bardziej prawdopodobny w cieniu zdjęć.
Zamiast tego naświetlając w prawo, nagrywasz jak najwięcej obrazu w zakresie tonalnym, który zawiera więcej danych. Następnie możesz zrównoważyć wszystko w poście.
Jak korzystać z ETTR
Korzystanie z ETTR to nie tylko kwestia prześwietlenia każdego zdjęcia, które robisz; musisz się nad tym zastanowić. Najważniejsze rzeczy, o których musisz pamiętać, to:
- Działa to tylko wtedy, gdy fotografujesz RAW. Ekspozycja w prawo nic nie daje w przypadku obrazów JPEG, ponieważ są one automatycznie konwertowane z danych RAW przez aparat. Dodatkowe dane, których szukamy, nie są zapisywane.
- Działa to tylko tak długo, jak długo nie wysadzisz swoich pasemek. Jeśli prześwietlisz rzeczy zbyt daleko, stracisz więcej danych niż zaoszczędzisz. Nie możesz przywrócić podświetleń przebarwionych na biało.
- Działa to najlepiej przy podstawowym ISO aparatu. Zbyt duże zwiększenie czułości ISO przy jednoczesnym zwiększeniu ekspozycji zwiększa również ilość szumu w całym obrazie.
- Musisz przetworzyć swoje zdjęcia i odpowiednio wywołać plik RAW. Będą wyglądać okropnie, jak są.
- Histogram w aparacie oparty jest na podstawowym pliku JPEG. Nie jest to naprawdę dokładny obraz tego, co dzieje się w danych, ale jest to najlepsze, co mamy bez podłączania komputera i korzystania z oprogramowania innych firm.
Po tym wszystkim spójrzmy na praktykę wystawiania w prawo.
Zacznij od regularnej, zrównoważonej ekspozycji sceny. Działaj w trybie ręcznym lub w trybie priorytetu przysłony. To będzie twoja linia bazowa.
Zwiększ ekspozycję o około zatrzymania, zrób kolejne zdjęcie i sprawdź histogram w aparacie. Jeśli prześwietlenia nie są jeszcze przycinane, ponownie zwiększ ekspozycję i zrób kolejne zdjęcie.
Gdy podświetlenia zaczną się źle przycinać, zmniejsz ekspozycję, aż znajdziesz najwyższą możliwą ekspozycję, jaką możesz wykonać bez przycinania świateł. To jest strzał pieniędzy.
Przetwarzanie końcowe plików ETTR
W przeciwieństwie do regularnie naświetlonych zdjęć, pliki ETTR wyglądają zbyt jasno prosto z aparatu. Musisz je otworzyć w programista RAW, taki jak Lightroom i zmniejszyć ekspozycję, zanim będą nadawały się do użytku. Oto jedno z moich zdjęć ETTR prosto z mojego aparatu.
I tutaj jest po niewielkiej ilości postprocessingu. Wprowadziłem też kilka innych prostych zmian.
Jak widać, mimo że chmury na pierwszym obrazie są zbyt jasne, wszystkie cudowne dane są dla mnie do wykorzystania. Gdybym zrobił to niedoświetlone lub na linii bazowej, straciłbym dane w cieniach, a na ostatecznym zdjęciu byłoby więcej szumu.
Ekspozycja w prawo nie jest czymś, co musisz robić dla każdego obrazu. Kiedy jednak poświęcasz czas na wykonanie idealnego ujęcia, jest to technika warta rozważenia, ponieważ maksymalizuje ilość danych w pliku RAW.