Skip to content

Czym jest Steam Direct i czym różni się od Greenlight?

27 de lipiec de 2021
img 594070a2ac720

Steam Greenlight był wielkim eksperymentem wspierającym niezależnych twórców gier komputerowych: tani i łatwy sposób na uzyskanie przez twórców dostępu do największej na świecie platformy dystrybucji gier. Niestety była to również wielka porażka – dla każdej udanej „zielonej” gry, która okazała się hitem, na przykład Dolina Gwiezdnej Rosy lub Broforce, wydawało się, że przeszły dziesiątki źle wykonanych i ogólnie niepożądanych tytułów, z których wiele było niekompletnych lub skleconych z przedsprzedaży.

W rezultacie Valve wprowadziło kompletny zamiennik dla Greenlight, teraz nazywany „Steam Direct”. Co się zmieniło? Co nie? Jakie jest prawdopodobieństwo, że nowy system wprowadzi bardzo potrzebną kontrolę jakości? Spójrzmy.

Opłata za zgłoszenie jest taka sama, ale teraz obowiązuje dla każdej gry

Valve dodało poważniejszą barierę finansową do wejścia na Steam Direct. Greenlight wymagał tylko darowizny w wysokości 100 dolarów (która została przekazana na cele charytatywne, a nie na samą firmę Valve), aby postawić niewielką przeszkodę na drodze potencjalnych spamerów i twórców łopaty. Opłata za Steam Direct również wynosi 100 USD, ale zamiast otwierać konto programisty w większości wolne od ograniczeń, pozwoli programistom przesłać tylko jedną grę lub aplikację na Steam z jednym unikalnym identyfikatorem aplikacji. Dodatkowe zgłoszenia do gry, z których każde przejdzie ten sam proces weryfikacji (patrz poniżej), również wyniosą 100 USD.

Czym jest Steam Direct i czym rozni sie od Greenlight

To ważne rozróżnienie. Podczas gdy mały zespół trudzący się nad projektem pasji do jednej gry nie zmieni swojego losu, ktoś po prostu kupuje mnóstwo gotowych zasobów gry Unity i ma nadzieję, że przewróci je na szybką gotówkę na platformie Steam nagle przyjrzy się poważnej inwestycji. Pomaga to, że opłata (lub opłaty) będzie możliwa do odzyskania w przypadku projektów, które zarobią co najmniej 1000 USD na sprzedaży gier lub mikropłatnościach, więc deweloperzy, którzy są poważni i uzależnieni od sprzedaży gier w celu uzyskania dochodu, który dadzą się utrzymać, będą mieli przynajmniej szansę na odzyskanie tej niewielkiej inwestycji na każdym tytule.

Steam poważnie podchodzi do weryfikacji

Kontrolowany przez społeczność aspekt Steam Greenlight oznaczał, że Valve uznało, że najlepsze jest szeroko otwarte podejście, polegając na samych użytkownikach Steam, którzy odfiltrują złoto z żużlu z ogromnego katalogu Greenlight. Okazało się to łatwe do manipulowania, ponieważ pozbawieni skrupułów programiści generowali fałszywe głosy lub zarabiali na powstającej gospodarce kart kolekcjonerskich Steam. Wraz z nowym systemem Direct, bariera wejścia Steam staje się nieco poważniejsza.


Oprócz nowej opłaty w wysokości 100 USD za każdą grę, programiści będą musieli podać dane osobowe i/lub firmowe, w tym możliwe do zweryfikowania dane podatkowe. To prawdopodobnie oznacza numery ubezpieczenia społecznego dla amerykańskich deweloperów i ich lokalne odpowiedniki w innych krajach – to samo, co trzeba będzie przedstawić nowemu pracodawcy, aby lokalny organ podatkowy zweryfikował swoje wynagrodzenie. To krok za daleko dla wielu mniej zaangażowanych użytkowników i dobry sposób na odróżnienie Steam Direct od bardziej otwartych platform, takich jak Swędzenie.io albo Sklep Google Play.

Ręczne recenzje dla każdej gry

Podczas gdy Greenlight początkowo pozwolił tylko wybranym grom wejść do Sklepu Play jako pełne tytuły lub kandydaci do wczesnego dostępu, sieć ta została ostatecznie szeroko otwarta po tym, jak proces głosowania użytkowników zyskał większy wpływ. Spowodowało to dość dużo, delikatnie mówiąc, gówna, które dostało się do wczesnego dostępu bez wyraźnej intencji, by kiedykolwiek zostać ukończone. Zgodnie z dokumentem wprowadzającym do Steam Direct, już tak nie będzie: pobieżne badanie Greenlight zostanie odłożone na półkę na rzecz poważniejszego systemu, w którym każda gra, która trafi do sklepu Steam, będzie obsługiwana ręcznie przez Valve pracownik.

1627377537 88 Czym jest Steam Direct i czym rozni sie od Greenlight

Nie oznacza to, że gry o niskiej jakości nigdy nie przejdą przez nowszy, trudniejszy filtr, ale powinno to ustanowić minimalny poziom jakości, którego brakowało zalewowi nowych tytułów w ciągu ostatnich kilku lat. Jak zauważono na początku tego roku, całkowity katalog Steam wzrósł o 40% w ciągu jednego roku 2016, głównie dzięki ogromnej liczbie tytułów Greenlight. W przypadku Steam Direct ta głośność powinna drastycznie się zmniejszyć, miejmy nadzieję, że wraz z proporcjonalną zmianą względnej jakości.

Co to oznacza dla graczy?

Twórcy gier będą mieli kilka poważnych zmian w sposobie działania Steam, ale jeśli nie zainwestowałeś w system głosowania Greenlight, gracze tacy jak ty prawdopodobnie nie zobaczą wielu natychmiastowych zmian w sklepie Steam. Mniejsza liczba ukończonych i wczesnego dostępu gier prawdopodobnie trafi do sekcji „nowych wydań” przez co najmniej kilka najbliższych miesięcy i możemy mieć tylko nadzieję, że tych mniej wydań będzie bardziej wartych rzeczywistego czasu gry. Nawet jeśli tak nie jest, polityka zwrotów Steam – która nie obowiązywała, gdy Greenlight zaczął schodzić do dołu z łopatami – powinna pomóc złagodzić wszelkie problemy z ząbkowaniem.

Biorąc to pod uwagę, Greenlight okazał się porażką, ponieważ pozbawionym skrupułów programistom łatwo było manipulować. Wygląda na to, że Valve stara się ograniczyć tę lukę do minimum dzięki Steam Direct, ale będziemy musieli dać mu czas, aby sprawdzić, czy deweloperzy znajdą luki w nowym systemie.

Kredyt obrazu: Kamienna papierowa strzelba

Czy ten post był pomocny?